Biotin – vitamín krásy – máte ho dostatek?

Ohodnoťte náš článek, budeme rády

Chcete mít krásnou pleť i vlasy? Na biotin nezapomínejte...

Chcete mít krásnou pleť i vlasy? Na biotin nezapomínejte…

Lámou se vám nehty, jste unavení, nebo nemůžete spát? Možná vaše obtíže souvisejí s nedostatkem biotinu, který je jedním z důležitých vitaminů skupiny B (jde konkrétně o vitamin B7). Je součástí buněk a zároveň se podílí na látkové výměně.

Proč je biotin pro organismus důležitý?

  • podílí se na metabolismu tuků, cukrů a bílkovin (z tohoto důvodu se doporučuje i při hubnutí)
  • je důležitý pro růst a vývoj dětí
  • je bojovníkem proti zánětům kůže a kožním problémům (ekzém, vyrážka)
  • odstraňuje únavu
  • podporuje činnost imunitního systému
  • snižuje bolest svalů například po namáhavé fyzické aktivitě
  • je prostředkem proti nespavosti a depresivním stavům
  • ovlivňuje kvalitu vlasů a zabraňuje jejich vypadávání
  • zabraňuje vzniku anémie
  • stabilizuje hladinu krevního cukru v krvi (výkyvy cukru v krvi způsobují přejídání, chuť na sladké a v dlouhodobějším horizontu i cukrovku)
  • pomáhá udržet nehty zdravé, pevné a lesklé
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi, který je často příčinou kardiovaskulárních onemocnění

Biotin se nachází v pestré škále potravin

Mezi nejvýznamnější zdroje biotinu patří žloutky, mléko, droždí, maso a vnitřnosti. Avšak do organismu jej lze doplnit i konzumací celých zrn (pšeničné otruby), luštěnin, semen, ořechů (mandle, vlašské ořechy) či ryb (sardinky). Výborným zdrojem jsou i sušené houby, avokádo, brokolice, květák, brambory a další.

Máte biotinu dost?

U dospělých se nedostatek vitaminu H projevuje například sníženou kvalitou pleti, dochází ke vzniku šupinek, ekzémů, vyrážek a také suchých koutků úst. Nízká úroveň biotinu v organismu je spojena s únavou, depresí, sníženou funkcí imunitního systému a trávicími poruchami.

Doporučená denní dávka tohoto vitaminu se pohybuje v rozpětí 50-300 mikrogramů. Obvykle organismus nemá s jeho nedostatkem problém, protože je zastoupen v mnoha potravinách a navíc si biotin dokáží střevní bakterie vyprodukovat i samy. I tak je však dobré myslet na to, že zpracováním se jeho množství v potravinách snižuje. Stane se tak například při vylévání vody z celozrnných těstovin a brambor nebo při rozmrazování.

Existuje případ, kdy může být člověk ohrožen nedostatkem biotinu? Ale ano. Je to například v případě, že konzumujete syrové bílky. Ty obsahují avidin, který narušuje vstřebávání biotinu. Tepelnou úpravou vajíček se však účinek avidinu eliminuje.

Problém s pokožkou? Připravte si masku z droždí…

Pro přípravu masky potřebujete polovinu kostky droždí a dvě polévkové lžíce vlažného mléka. Suroviny spolu smíchejte dohladka a naneste na vyčištěnou pokožku. Nechte působit 20 minut a poté omyjte teplou vodou. Pokud máte suchou pokožku, místo mléka použijte olivový (mandlový, kokosový) olej.

Biotin a výživové doplňky

Nejlepším způsobem jak dodat biotin do organismu je formou přirozené stravy. Nicméně v některých případech je vhodné zvážit i užívání výživových doplňků. Biotin lze zakoupit samostatně nebo v kombinaci s dalšími živinami, jako například v komplexu spolu s ostatními vitaminy ze skupiny B. Velmi často je součástí preparátů určených pro zdravé vlasy, krásnou pokožku a pevné nehty.

Předávkování biotinem

Předávkování biotinem způsobuje zvracení, bolesti břicha a vyloučena není ani bolest hlavy. Avšak předávkovat se tímto vitamínem je spíše výjimečnou situací, protože patří mezi vitaminy rozpustné ve vodě. To znamená, že přebytku se z organismu vyloučí močí.

VIDEO: Před a po užívání biotinu (anglicky)

Zdroj obrázku: Freeimages.com

Sdílejte článek, budeme rádi: 

Zanechte komentář, budeme rádi

Email nebude publikován


Souhlasím
Tato stránka používá „cookies“ k dodávání služeb v souladu s dohodou. Podmínky pro ukládání „cookies“ nebo pro přístup k nim můžete nastavit ve svém prohlížeči. Více informací.