Dukanova dieta – hit mezi dietami

Dukanova dieta – hit mezi dietami 4.50/5 (90.00%) 4 votes

Dukanova dieta.Hubnutí a zkoušení různých diet je pro většinu lidí s nadváhou životní styl. Většinou však po každé dietě následuje jojo efekt a oslabené sebevědomí takto hubnoucího. Při Dukanové dietě máte při stravování na výběr téměř sto druhů potravin. Dukanova dieta ve stravování preferuje bílkoviny a omezuje konzumaci potravin s velkým množstvím sacharidů. Její výhodou je, že zlepšuje stravovací návyky hubnoucího, učí ho pravidelnému příjmu stravy. Dukanovu dietu vytvořil francouzský lékař Pierra Dukan a existuje již přes 30 let, ale až po roce 2000 se stala populární a je v současnosti asi nejoblíbenější dietou.

Dukanova dieta má čtyři fáze, které se liší obsahem a také množstvím konzumované stravy a vlivem na metabolismus hubnoucího

1. Útočná fáze

Během útočné fáze byste měli zhubnout nejvíce, až pět kilogramů za týden. Měli byste jíst hlavně bílkoviny a pít dostatečné množství tekutin (dva až tři litry za den). Délka trvání této fáze je závislá na tom, kolik chcete zhubnout. Nevýhodou takového rychlého hubnutí (například 20 kg do dvou týdnů) je, že takové rychlé a nízkokalorické hubnutí je stresující a v nejednom případě může být příčinou zhoršení metabolismu. Autoři Dukanovej diety nedoporučují překračovat 10 ti denní trvání útočné fáze. Důležitá je i správná příprava bílkovin – hlavně vaření a grilování, a to bez tuku, doporučuje se konzumovat vitamíny v koncentrované podobě. Radikální a jednostranné stravování v této fázi nejednou přináší i oslabení organismu a malátnost hubnoucího.

2. Výletní fáze

Pokud se vám podařilo zvládnout první fázi, měli byste se pustit do druhé fáze, a ta je již na vaše stravování milosrdnější. Měli byste střídat bílkovinné a bílkovinné-zeleninové dny. K bílkovinám z první fáze přidávejte zeleninu – kořenovou (mrkev minimálně), zelí, cuketu, dýni, lilek, rajčata, papriku, chřest, cibuli, fazole, sóju a další. Nezapomeňte na doporučený způsob přípravy jídel. Pro zlepšení rovnováhy organismu nezapomeňte na konzumaci vitamínů. Výsledky této fáze si zlepšíte zapojením cvičení do svého denního režimu. Tato fáze by měla trvat tak dlouho, dokud nedosáhnete požadované hmotnost.

3. Konsolidační fáze

Pokud se vám podařilo dosáhnout svého cíle a vy jste zhubli například i o dvacet kilogramů, v každém případě byste měli absolvovat konsolidační fázi. Udržet si sníženou váhu však není vůbec jednoduché. Nesmíte se vrátit k předcházejícím stravovacím návykům, které vám přinesly nežádoucí nadváhu. Bohužel, pokud tuto fázi nezvládnete, rychle přiberete zpět.  Trvání konsolidační fáze je závislé na množství kilogramů, o které jste během předchozích dvou fází zhubly. Platí náročná zásada, tj. za 1 shozený kg byste měli třetí fázi dodržovat 10 dní. A to pro mnohé není vůbec jednoduché, vždyť například pokud jste zhubli 15 kg, tak tuto fázi byste měli dodržovat 150 dní, tedy 5 měsíců. Během konsolidační fáze se již můžete stravovat komplexnější. Předchozí jednostrannou stravu můžete doplnit ovocem (s výjimkou hroznů, oříšků a banánů), celozrnným pečivem, tvrdým sýrem, dvakrát za týden můžete jíst jídla s obsahem škrobu – čočku, rýži, brambory, těstoviny (pokud možno se zeleninou). Jednou za týden zařaďte do svého stravování bílkovinný den. Principiálním záměrem této fáze je udržet si sníženou hmotnost.

4. Stabilizační fáze

Jednou týdně byste si měli dát čistě bílkovinný den. Pokud jste Dukanovou dietu vydrželi dosud, měli byste se už začít stravovat zdravě, tj. do svého jídelníčku zařadit všechny potraviny, které obsahují i ​​další živiny a které jste v předchozích měsících vyřadili ze svého stravování. Samozřejmě byste neměli přestat s vhodnými pohybovými aktivitami.

VIDEO: Dukanova dieta: Jídelníček na týden


Zdroj obrázku: commons.wikimedia.org

 

 

Sdílejte článek, budeme rádi: 

Zanechte komentář, budeme rádi

Email nebude publikován


Souhlasím
Tato stránka používá „cookies“ k dodávání služeb v souladu s dohodou. Podmínky pro ukládání „cookies“ nebo pro přístup k nim můžete nastavit ve svém prohlížeči. Více informací.